Een agrarisch weblog

Massey Ferguson 35

Meestal zijn het foto’s die de toon slaan op Agralog, maar vandaag eens iets anders. Een serieus stukje, een stukje historie zelfs. Bovenstaande foto laat zien wat je kan verwachten. Nieuwsgierig geworden? Klik snel om verder te lezen!

De Ferguson TE20

Dashboard

Toen de Ferguson FE35 in 1956 op de markt kwam had hij een zware taak, hij moest de Ferguson TE20, die een groot succes was, opvolgen. Toen de laatste TE20 van de band rolde in 1956 waren er, in de tien jaren dat hij in productie was, ruim 500.000 stuks van dit model gemaakt. Aantallen waar zelfs de grootste trekkermerken tegenwoordig alleen maar van kunnen dromen. Maar de TE20 is niet het model waar we wat dieper op in zullen gaan, dat is de 35.

Al in 1954 werd in Detroit, Amerika de eerste Ferguson TO35 gebouwd waar TO stond voor ‘Tractor Overseas‘. In dit stukje zullen we kijken naar de Europese modellen, vandaar de sprong naar 1956. In dat jaar rolde het eerste model 35 van de band in de Ferguson fabriek, deze werd verkocht onder de naam Ferguson FE35. De letters FE stonden voor ‘Ferguson England‘. Kenmerkend aan het eerste model uit de 35-serie was de bronskleurige “buik” in combinatie met het grijskleurige plaatwerk. Deze trekkers worden door hun eigenaars dan ook vaak liefkozend ‘goudbuik‘ genoemd, naar de opvallende kleur van hun motorblok en transmissie. Bij aankoop van een FE35 had je keuze uit twee motorblokken, een Standard 23C dieselmotor of een blok dat op benzine/petroleum liep. In 1957, het jaar dat hij in Nederland te koop kwam, was de nieuwprijs 8.315,- gulden.

Grille van de Massey Ferguson 35

Na krap twee jaar verkocht te zijn als Ferguson FE35, gingen in november 1957 de potten met bronskleurige verf de fabriek uit en werd de 35 voortaan verkocht in een grijs-rood kleurenschema. Ook de typeaanduiding werd toen veranderd van Ferguson FE35 naar Massey Ferguson (MF) 35. Al in 1953 waren de Massey Harris Co. en de Ferguson Co. gefuseerd tot de Massey Harris Ferguson Company, enkele jaren later kwam de naam Massey Ferguson op de trekkers te staan.

Massey Ferguson 35X

In 1959 kocht Massey Ferguson Co. het in 1932 opgerichte Perkins Engines. De in Peterborough (ongeveer 120km boven Londen) gevestigde fabrikant van dieselmotoren werd zo voor lange tijd de belangrijkste leverancier van motoren aan Massey Ferguson. In het jaar dat MF Perkins overnam werd het 4-cilinder blok, dat in de FE35 en vroege versie van de MF35 lag, vervangen door een iets sterkere Perkins 3-pitter. Dit was voor de fabriek een mooie kans om van het slechte start-imago van het Standard 23C blok af te komen, dealers kregen zelf de opdracht om onverkochte grijze FE35’s om te spuiten naar het nieuwe grijs-rode kleurenschema.

Van 1962 tot 1964 werd hij geproduceerd, het laatste model uit de 35-serie: de Massey Ferguson 35X. Niet lang zou je denken, maar dan vergeet je dat het al zes jaren geleden is dat het eerste model 35 zijn gezicht liet zien. Met de introductie van dit model kwam tevens de laatste motorverandering, het nieuwere Perkins blok in de 35X was enkele pk’s sterker dan de blokken in vorige modellen. Ook was de 35X het eerste model uit de serie dat leverbaar was met de nieuwe Multi Power versnellingsbak en een differentieelslot.

Het is 1964 als de laatste Massey Ferguson 35 van de band rolt. Na bijna negen jaar in productie geweest te zijn, is hij ontzettend dicht in de buurt van het succes van de TE20 gekomen. Maar liefst 387.381 modellen 35 zijn er, in verschillende varianten, geproduceerd door Massey Ferguson. Eén variant is bijvoorbeeld de IMT 533, welke ook te vinden is tussen de foto’s. Het mag duidelijk zijn dat de 35 een zeer geliefde trekker was, en nog steeds is. Opgevolgd werd hij door de Massey Ferguson 135, het ene stijlicoon volgt het andere op…

Tot slot nog een aantal foto’s van verschillende Massey Ferguson 35 modellen. Niet alleen de 35 komt langs, maar ook een Joegoslavische kopie en zijn opvolger de MF 135. De foto’s zijn, voor een mooi gevarieerd beeld genomen, op verschillende evenementen.

Met zijn V8 blok is deze Massey Ferguson 35X duidelijk niet origineel meer. Het geluid daarentegen is prachtig.

Een IMT 533, in Joegoslavië gebouwd onder licentie van MF. Qua uiterlijk identiek, op de blauwe kleur van motorblok en transmissie na.

Massey Ferguson 35 van loonbedrijf Schanssema uit Marum. In de achterhef hangt een eigenbouw bakje.

De MF 135 was de opvolger van de 35. Deze laat mooi zien dat het design in die jaren veranderde van rond naar hoekig.

Een Massey Ferguson 35 met achterop een gedragen kunstmeststrooier. Zelfs naast de toch al kleine John Deere 920 is de MF nog een handig trekkertje.

Wat als… Ik meer wil lezen?

Ferguson TEF fansite van Gerrit Preuter met zeer veel informatie over o.a. de TEF’jes.

Freinds of Ferguson Heritage Ltd., Engelse Ferguson trekkerclub.

Wat als… Ik ook zoiets wil?

Massey Ferguson 35, Drenthe

Massey Ferguson 35, Groningen

Massey Ferguson 35, Overijssel

Wat als… Ik geen geld heb voor een grote?

Zeer knap gedetailleerde Massey Ferguson 35X in schaal 1:16.

Massey Ferguson 35X in de gele Indrustrial kleuren.

Een goudbuik voor een fractie van de prijs van een echte.

Tekst & foto’s:
Auko Sikkenga

Met speciale dank aan:
Thomas van der Luit
Gerrit Preuter

Advertenties

Laat weten wat je van de foto's vindt en geef een reactie!

Vul je gegevens in of klik op een icoon om in te loggen.

WordPress.com logo

Je reageert onder je WordPress.com account. Log uit / Bijwerken )

Twitter-afbeelding

Je reageert onder je Twitter account. Log uit / Bijwerken )

Facebook foto

Je reageert onder je Facebook account. Log uit / Bijwerken )

Google+ photo

Je reageert onder je Google+ account. Log uit / Bijwerken )

Verbinden met %s